Informujemy, że w dniu 01.06.2025r.wchodzi w życie Ustawa o rynku pracy i służbach zatrudnienia.
Ww. ustawa wprowadza nowe zasady zgłaszania przez pracodawców ofert pracy do urzędów pracy i ich upowszechniania w bazie ofert pracy o nazwie ePraca (aktualnie Centralna Baza Ofert Pracy).
W art.83 ust. 2 ust. 2 pkt 1 tej ustawy określono, że oferty pracy do ePracy obowiązkowo zgłaszają podmioty, o których mowa w art. 4 ust.1 ustawy z dnia 6 września 2001r. o dostępie do informacji publicznej (Dz.U. z 2022 r. poz. 902) tj.
1) organy władzy publicznej;
2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych;
3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa;
4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego;
5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów.
Efektem przedmiotowej zmiany ma być zwiększenie liczby ofert pracy realizowanych przez urzędy pracy, a tym samym ułatwianie osobom bezrobotnym i osobom poszukującym pracy poszukiwanie pracy. Dotyczy to w szczególności ofert pracy na stanowiska specjalistyczne.
Ponadto w ustawie zrezygnowano z wydawania skierowań w ramach niesubsydiowanego pośrednictwa pracy i zastąpiono je informowaniem o ofertach pracy (art. 81 i art. 97 ust 2 ustawy)
Zachęcamy do składania ofert pracy za pośrednictwem portalu www.praca.gov.pl